Múzeumpedagógiai foglalkozások


MÚZEUMPEDAGÓGIAI AJÁNLATOK 2017-2018 TANÉVRE

 

Időegyeztetés után fogadjuk a diákokat csoportos (min. 15 fő, illetve ennek díjfizetése) foglalkozásainkra, melyeket foglalkoztató termekben, kiállításokban, különböző múzeumi és élménygazdasági helyszíneken tartunk. A foglalkozások egy része a kiállítások nyitva tartási időszakához és a növények vegetációs állapotához igazodik, másik része egész évben választható. Sok élő növény/állat, gyűjteményi tárgy, szemléltető eszköz bevonásával, korosztályi sajátosságok figyelembevételével, élményszerzésre törekedve tartjuk foglalkozásainkat. A felsorolt témákat alsó és felső tagozatos szintre is kidolgoztuk. A foglalkozások sikerét növeli, ha a választott témákhoz kapcsolódóan a diákok az osztályban vagy családi körben előtte és/vagy utána beszélgetnek, anyagot gyűjtenek, véleményt alkothatnak. Egy-egy témában a foglalkozási idő 30 perc, melynek díja 200Ft/fő.  Igény szerint egy alkalommal két téma is választható vagy múzeumlátogatással, élménygazdasági játékidővel is kiegészíthető, ez esetben a díj 300Ft.

Időpont egyeztetése min. egy héttel korábban e-mailben vagy telefonon!

 

Egész évben

1. Állatok az ember szolgálatában

2. Mi van a kamrában?

3. Illatos félóra teával  

4. Növények nagyító alatt  

5. Gabonafélék

6. Keszthely fénykora

Áprilistól novemberig

7. Kiállítások látogatása kiscsoportokban színes, játékos feladatlapokkal

8. Múzeumi felfedező kiscsoportos tárgy és információkereséssel

9. Múzeumi testnevelés

10. Figyeljük meg állatainkat!

11. Idény zöldségek és gyümölcsök a táplálkozásban  

12. Állati termékek sokfélesége és táplálkozásban betöltött szerepe

 


EGÉSZ  ÉVBEN  VÁLASZTHATÓ  FOGLALKOZÁSOK


 

 1.jpg 1.      Állatok az ember szolgálatában

/Házi kedvencek, haszonállatok/

 

A múzeum két kutyája, Csöpi és Basa közreműködésével és a baromfiudvar háziállatainak bevonásával tartjuk a foglalkozást. Kérdésekkel és közösen formált válaszokkal világítunk rá az ember és élővilág kapcsolatára, egymásrautaltságára, a háziasítás lényegére, az ember köteles felelősségére háziállataival, a közeli és a távoli környezetében élő állatokkal, azok élőhelyének megtartásával szemben egyaránt. A tartalmi részleteket a diákok témához kapcsolódó háttértudása alakítja.

 


2.      Mi van a kamrában?

 /Termények tárolhatósága és tartósítása/

 

 A foglalkozás célja, hogy a gyermekek ismereteket szerezzenek a korabeli terménytárolás hagyományairól. Megismerkedünk az Élménygazdaság kamrájával, a hosszan eltartható terményféleségekkel és a romlandó növényi és állati termékek eltarthatóságának egyszerű eljárásaival és a tárolásra, tartósításra használt hagyományos vessző-, szalma-, cserép- és faedényekkel. A kamrában megfoghatják a tárgyakat, így az érzékelés útján is számtalan új információt sajátíthatnak el.

 


      2.jpg
 3.jpg 3.      Illatos félóra teával

/Fűszerek és gyógyító növények/

 

 Bemutatjuk a gyermekeknek a jelentősebb gyógy- és fűszernövényeinket. Ezek a hasznos növények illatuk, ízük és gyógyerejük mellett sokszor szépségükkel is feltűnnek. Számos gyógy- és fűszernövény megtalálható az Élménygazdaság fűszerkertjében, és sokféle szárított növény bemutatásával is lehetőség nyílik az illat, íz, tapintás útján új ismereteket szerezni. A foglalkozás során a gyógy és fűszernövények különféle hasznosítási módjait is megbeszéljük egy finom tea mellett, amely a téli hidegben és a melegebb hónapokban is egyaránt üdítő.

 




4.      Növények nagyító alatt

/Mikroszkópos gyakorlatok/

 

A teremben tartott óra során különféle nagyítókkal és mikroszkóp segítségével vesszük alaposabban szemügyre a növényeket, hogy feltáruljon egy eddig talán ismeretlen világ a gyermekek számára. Célunk, hogy kíváncsiságot ébresszünk, formáljuk gondolkodásmódjukat, figyelmüket ráirányítsuk a szemmel nem érzékelhető részletekre, a részletek fontosságára. Megismerkednek a növényi szár és levél keresztmetszeti képével, színtestekkel, keményítő szemcsékkel, közelről láthatják a csalánszőrt és más érdekes növényi részecskéket.

 

 

 

       4.jpg

 5.jpg 5.      Gabonafélék

/Gabonák sokfélesége, történelmi és mai jelentősége/

 

Táplálkozásunkban a gabonafélék már ősidőktől fogva fontos szerepet töltenek be. A foglalkozás célja, hogy megismertesse a gyermekekkel az élelmezési szempontból legfontosabb gabonákat és kásanövényeket, a gabonára alapozott táplálkozás korabeli hagyományait és jelentőségét napjainkban. Beszélünk a szervezetünk működéséhez szükséges energiáról és annak különböző tápanyagokkal való biztosításáról. A foglalkozás megerősíti a gyermekekben az egészségtudatos táplálkozási szokásokat, a rendszeres étkezés fontosságát.

 


6.      Keszthely fénykora

/Festetics György, a Georgikon és a Helikon/

 

Festetics György gazdasági újításaival, oktatást, kultúrát támogató tevékenységével kiemelkedő helyet foglalt el a 18-19. századforduló felvilágosult arisztokrata gondolkodói között. 1797-ben megalapította Keszthelyen, saját birtokán Európában az első önálló felsőfokú agrár-szakoktatási intézményt, a Georgikont. Festetics György még számos területen alkotott maradandót, a nagy hagyományokkal rendelkező Helikoni Ünnepségek megrendezése is nevéhez és a Georgikonhoz kötődik.  Festetics György tevékenysége nem csak Keszthely és környéke, de az egész ország fejlődéséhez is hatékonyan hozzájárult, így ezt az örökséget minden térségi diáknak ismernie kell!

     6.jpg
       

 

ÁPRILISTÓL  NOVEMBERIG  IGÉNYELHETŐ  FOGLALKOZÁSOK

 


7.jpg

7.      Kiállítások látogatása kiscsoportokban színes, játékos feladatlapokkal

 

Vezetéssel összekötött rövid múzeumbejárás után, színes, játékos feladatlapok 3-5 fős csoportokban történő megoldására van lehetőség kiállításainkban. A feladatlapok témakörei: növénytermesztés, állattenyésztés, szőlészet, gabonatisztítás, kismesterségek és a Georgikon. A feladatlapok megoldása során a gyermekek maguk kutatnak a válaszok után a kiállításokban, így egyéni ismereteket szereznek az adott területről, a megoldás után pedig kiváló lehetőség nyílik arra, hogy akár már az iskolai tanóra keretében egymással megosszák tapasztalataikat.

 


8.      Múzeumi felfedező kiscsoportos tárgy és információkereséssel

 

A múzeum tárgyakban és információkban gazdag kiállítótereiben vagy kertjében a gyermekeknek kép- és szövegrészletek alapján kell keresgélniük, így játékos formában barangolhatják be a kiállításokat vagy élménygazdaságát, és a keresgélés végén pedig közösen összeraknak egy történetet. A keresgélés mindig izgalommal teli, és a sok iskolapadban töltött óra után kellemesen megmozgató, közben pedig sok új ismerettel gazdagodnak a felfedezni vágyó diákok.

 


       

      8.jpg

 

9.jpg

9.      Múzeumi testnevelés

/Régi fajátékok próbája, sorversenyek szervezése/

 

Élménygazdaságunk számos szabadtéri játékkal várja a gyermekeket. Az ingerekben gazdag környezetben rengeteg szabad tér áll rendelkezésre, így csapatversenyek, sorversenyek megtartására is kiváló helyszínt biztosít. Egy kihelyezett testnevelés óra keretében a diákok játékosan tehetik próbára ügyességüket, megismerhetik a régi idők egyszerű fából készült játékait, a kötélhúzás izgalmát, megtanulnak csapatban dolgozni, és rengeteg közös élménnyel gazdagodva térhetnek vissza az iskolába.

 

 

10.  Figyeljük meg állatainkat!

/Több mint állatsimogató/

 

Az Élménygazdaságban több házkörüli állat megfigyelésére is lehetőség nyílik. Közösen beszéljük meg háziállataink testfelépítését, táplálkozási szokásait, kommunikációját és a baromfiudvar életközösségi jellemzőit. Interaktív játékok  segítik az egyes fajokra jellemző ismeretek rögzítését, nyuszi-simogatás közben pedig megtanulják a felelős bánásmódot. Múzeumunk két pulija is szeretettel várja az érdeklődő gyermekeket!

 

 

        

10.jpg

 

 

11.jpg

 

11.  Idény zöldségek és gyümölcsök a táplálkozásban

/Bemutatókerti gyakorlat/

 

Közösen teszünk látogatást az Élménygazdaság bemutatókertjébe, ahol megfigyeljük az évszaknak megfelelő növényzetet, felfedezzük az aktuálisan fogyasztható gyümölcsöket és zöldségeket. Ráirányítjuk a diákok figyelmét a sokféleségre, példákat keresünk a különböző fogyasztható növényi részekre, a termesztésbe vont növények igényszerű nemesítésének köszönhető növényváltozatokra. Célunk az, hogy a fiatalokat megtanítsuk a természet törvényeinek tiszteletére, az idénynek megfelelő táplálkozás figyelembevételére, és rávilágítsunk arra, miért jelent a házi kert művelése örömet gazdájának.




12.  Állati termékek sokfélesége és táplálkozásban betöltött szerepe

 

Nehéz sokszor a felnőttekkel is a haszonállattartásról természetesen beszélni, pedig az állati termékek is természetszerűen tartoznak az emberi táplálkozáshoz. Az Állattenyésztési kiállítás gazdag tárgyi anyaga, a berendezett diorámák és enteriőrök jól szemléltetik a sertés, a szarvasmarha, a juh hasznát, a tejfeldolgozás lépéseit, a gyapjútermelést és a disznóvágás hagyományait. A foglalkozás segíti megérteni az állati termékek fogyasztásának fontosságát, annak táplálkozás-élettani szükségességét, megismertet hagyományaival.

 

   12.jpg


Vissza a nyitóoldalra
Akadálymentes verzió